پورتال خبری نوبت جهاد

رسانه جامع حرکتهای جهادی و داوطلبانه

علمی کردن دامداری تولید را تا سه برابر افزایش می دهد

  • ۶۶۶
علمی کردن دامداری تولید را تا سه برابر افزایش می دهد
افکار عمومی، گروههای جهادی را بیشتر با ارائه خدمات عمرانی به مناطق محروم و دور افتاده کشور میشناسند. با این وجود به موازات فعالیت گروههای جهادی عمرانی با هدایت سازمان بسیج سازندگی گروههای جهادی تخصصی با حضور متخصصین رشته های گوناگون نیز راه اندازی شده است. در این زمینه میتوان به گروههای جهادی تخصصی دندانپزشکان، پزشکان، مهندسان کشاورزی و دامپزشکان اشاره کرد. گروه جهادی جاویداألثر حاج احمد متوسلیان یکی از گروههای جهادی تخصصی است که در زمینه دامپزشکی فعالیت دارد و از اساتید و دانشجویان این رشته تشکیل شده است. خبرنگار بسیج سازندگی برای آشنایی با فعالیتهای گروه جهادی دامپزشکان با مسئول این گروه گفتوگویی ترتیب داده است.

به گزارش نوبت جهاد به نقل از بسیج سازندگی: مسعود احمدی، مسئول گروه جهادی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان می گوید: بسیاری از دامداران در مناطق روستایی با روش های علمی درمان بیماری ها و تغذیه مناسب دام آشنا نیستند و به همین دلیل دام های خود را می فروشند و از تولید کننده روستایی به مصرف کننده شهری تبدیل می شوند، هدف اصلی گروه جهادی تخصصی دام پزشکان افزایش تولیدات دامی در منطقه سرفیروزآباد استان کرمانشاه است تا با سود دهی مناسب دامداران برای ماندن در روستا ترغیب شوند. این فعال جهادی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب بر مساله کشاورزی و دامپروری خاطرنشان می‌کند: ما معتقدیم کشاورزی و دامداری را باید در رأس امور قرار دهیم و فرهنگ جهادی را در این بخش نهادینه کنیم، به همین خاطر تصمیم گرفتیم با حضور در مناطق محروم و آموزش دامداری علمی به روستائیان در راستای علمی کردن دامداری کشور گام برداریم. مسئول گروه جهادی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان درباره عرصه های فعالیت این گروه جهادی اظهار می‌کند: اولین هدف ما پیشگیری از شیوع بیماری های دامی است و به این منظور سم پاشی و واکسیناسیون دام های منطقه شامل 40 هزار گوسفند، 400 رأس گاو و 100 قطعه مرغ را انجام خواهیم داد. فعالیت بعدی گروه در بخش درمانی است و دام های بیمار توسط اساتید متخصص تشخیص داده شده و درمان می شوند.

روستائیان به راحتی می توانند تولید شیرشان را سه برابر کنند

مسئول گروه جهادی جاویدالاثر متوسلیان تأکید می‌کند: مهمترین اقدام گروه ترویج فرهنگ بکارگیری علوم روز در تولید محصولات دامی است. ما باید به روستائیان آموزش بدهیم که چطور می توانند تولید را افزایش دهند و آن را بهینه کنند و با استفاده از روش های علمی و تعیین جیره غذایی مناسب چگونه دام هایشان را به سوی دوقلو زایی سوق دهند. با علمی کردن دام داری می توان تولید محصولات دامی را تا سه برابر افزایش داد. وی تصریح کرد: خیلی از دام دارها، به دلیل سودآوری پایین دام خود را می فروشند و به شهر مهاجرت می کنند، بنابراین افزایش تولیدات دامی و سودآوری اثر مستقیمی بر کاهش مهاجرت از روستا به شهر دارد. اگر دامها درمان شوند و انگل نداشته باشند وزنشان زیاد میشود و حتی با فروش آن سود بیشتری نصیب روستائیان می شود اما در وضعیت کنونی، دامدار به سادگی دام خود را به دلال می فروشد و پول کمی به دست می آورد. وقتی دام دار بداند با یک درمان ساده و تغذیه مناسب دام، می تواند تولید شیر خود را از 3 کیلوگرم به 10 کیلوگرم برساند، دیگر دام خود را نمی فروشد و در منطقه می ماند. به عنوان نمونه ورم پستان گاو را به راحتی می توان درمان کرد و تولید شیر را افزایش داد. احمدی می افزاید: وقتی از روستائیان سؤال کردیم که آیا مسئولان کشاورزی و دامپزشکی منطقه به امور شما رسیدگی می کنند، گفتند در طی سال حداکثر یکبار می آیند و یک بررسی سطحی می کنند و می روند. در حالی که اگر به صورت عمیق و با برنامه ریزی بهتر کار کنیم روستائیان امیدوار می شوند.

زوم فعال شدن 30 پایگاه بسیج دامپزشکی

مسئول گروه جهادی تخصصی دامپزشکی می گوید: یکی از اهداف گروه ما این است که با جریان سازی ظرفیت اساتید و دانشجویان 30 پایگاه بسیج دام پزشکی دانشگاه های سراسر کشور را در همین مسیر فعال کنیم. اگر 30 گروه جهادی دامپزشکی در تابستان در نقاط مختلف کشور فعالیت کنند، قطعا موجب افزایش تولید گوشت قرمز در کشور خواهد شد. احمدی خاطرنشان می‌کند: سازمان بسیج سازندگی باید حلقه اتصال گروه های جهادی تخصصی شود و همه اساتید و دانشجویان دام پزشکی علاقمند به خدمت را در قالب گروه های تخصصی سازماندهی کند، این سازمان باید با بررسی و پایش وضعیت دام داری در سراسر کشور نقاطی را که نیازمند حضور دام پزشکان جهادی است شناسایی و به گروه های جهادی معرفی کند. مسئول گروه جهادی تخصصی دام پزشکی اضافه می‌کند: پیشنهاد ما این است که گروه های تخصصی طیور، دام سبک، دام سنگین و ... با حضور اساتید و دانشجویان دام پزشکی تشکیل شود و هر گروه برای رفع علمی مشکلات دام پروری کشور برنامه ریزی کند. به عنوان نمونه آنفلونزای مرغی در مناطق شمالی کشور هر ساله شیوع پیدا می کند و موجب تلفات طیور می شود که دلیل این مساله مهاجرت حیوانات غیر اهلی مثل غاز به این مناطق است، در عین حال تلفات مرغ در مرغداری های صنعتی نیز بسیار بالاست، اما همه این موارد با برنامه ریزی های بسیار ساده ای قابل حل است.

اگر دام پزشک نباشد سلامت کل جامعه از بین می رود

وی خاطرنشان می‌کند: کار دام پزشک از پزشک مهمتر است چون اگر دامپزشک نباشد سلامت کل جامعه از بین می رود و گوشت فرآوری شده و سایر محصولات لبنی مثل کره، پنیر و ... به دست مردم نمی رسد. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته تلاش می شود تا نخبه ترین افراد وارد رشته دام پزشکی شوند اما امروز دید جامعه ما نسبت به رشته دام پزشکی با آنچه باید باشد فاصله قابل توجهی دارد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان